Valtakunnallisen raskaan liikenteen valvontayksikön perustaminen

Kun Liikkuva poliisi organisaationa lakkautettiin vuoden 2013 lopussa, luvattiin valtioneuvoston taholta, että poliisihallinnon rakenneuudistuksen (PORA 3) yhteydessä raskaan liikenteen valvonnan määrä ei vähene eikä valvonnan laatu heikkene tasosta, jolla se oli liikkuvan poliisin aikakaudella. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen on poliisin suorittaman raskaan liikenteen valvonnan määrä kuitenkin vähentynyt merkittävästi ja samalla valvonnan laatu ja monipuolisuus on heikentynyt.

Poliisin johdossakin ollaan huolestuneita siitä, että raskaan liikenteen valvonnan tavoitteista on jääty merkittävästi jälkeen. Poliisin toimesta ei valvonnan määrää saada nopeasti nousemaan, eikä valvonnan määrän nostaminen enää onnistu ilman erillisiä toimia. Samalla ns. vanhan tiedon siirtyminen vanhemmilta valvojilta nuoremmille ontuu, ja sen seurauksena raskaan liikenteen valvojien ammattitaito heikkenee.

Raskaan liikenteen kuljettajia edustavat ammattiyhdistysliikkeet, kuljettajien etujärjestöt ja myös kuljetusyrittäjien etujärjestöt ovat kantaneet raskasta huolta raskaan liikenteen valvonnan määrän vähenemisestä ja valvonnan laadun heikkenemisestä maamme tiestöllä. Valvonnan vähentymisen myötä harmaa talous saa lisää jalansijaa tiellä ja liikenneturvallisuusriskit kasvavat kuljetuskaluston kunnon heikkenemisen seurauksena. Valvonnan puute heijastuu vahvasti myös kuljettajien haluun rikkoa heille määrättyjä ajo- ja lepoaikoja, jolloin riski kuljettajien väsyneensä ajamiseen kasvaa.

Raskaan liikenteen valvojien eräänä ammatinhallinnan säilyttämisen ehtona on mahdollisuus saada keskittyä omaan vaativaan työhön työvuorojen aikana. Eräänä syynä poliisin raskaan liikenteen valvonnan määrän laskuun onkin se, että raskaan liikenteen partioita käytetään liiallisesti muihin poliisin tehtäviin. Poliisin raskaan liikenteen valvonta näyttäisi koostuvan liiallisesti jarrudynamometrillä tehdystä valvonnasta muun suurta ammattitaitoa vaativan valvonnan jäädessä vähemmälle. Tieltä kuljettajilta saatujen tietojen perusteella perinteinen punnitus- ja ajoneuvojen muu kuntovalvonta ja kuljettajien ajo- ja lepoaikojen valvonta on yhä harvinaisempaa maamme tiestöllä. Se olisi kuitenkin rehellisen kuljettajan ja kuljetusyrittäjän etu.

Raskaan liikenteen valvojien koulutus on pääsääntöisesti poliisin vastuulla Tullin ja Rajavartiolaitoksen saadessa opiskelupaikkoja raskaan liikenteen valvojien perus- ja jatkokoulutuksessa. Näyttäisi siltä, että sekä Tullin että myös Rajavartiolaitoksen tarve opiskelupaikkoihin olisi nykyistä paikkalukua suurempi.

Raskaan liikenteen valvonnan määrän ja laadun takaamiseksi ja pelastamiseksi tulee maahamme perustaa valtakunnallinen raskaan liikenteen valvontayksikkö, joka kokoaa alleen poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen raskaan liikenteen valvojat. Uuden organisaation organisaatiomalleja on löydettävissä useista Euroopan maista, joissa vastaava toimenpide on tehty tarpeesta yhdistää raskaan liikenteen valvojien voimat. Kyseisten malliorganisaatioiden avulla voidaan rakentaa maahamme vielä jalostuneempi malli valtakunnallisesta raskaan liikenteen valvontayksiköstä. Käytännössä uusi organisaatio tekisi nykyisestä PTR-yhteistyöstä jopa päivittäistä.

 

karikulmala
Sininen tulevaisuus Rääkkylä

Puolueen puheenjohtaja. Itsenäinen ajattelija ja aktiivinen tekijä.
Puheet ovat puheita, mutta teot lopulta ratkaisevat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu